Blog  Inspirace  Úzkosti

Plný jógový dech, první pomoc z úzkosti

Moje úzkost

Plný jógový dech, první pomoc z úzkosti

Co je plný jógový dech?

Technika dýchání, při které zapojujete všechny svaly k tomu určené a tím využíváte celou kapacitu plic.

Dělí se na tři části:zena joga_560x374

  • Dech břišní
  • Dech hrudní
  • Dech podklíčkový

 

 

Nácvik jednotlivých částí plného jógového dechu?

V první řadě si vyzkoušejte jednotlivé dechy samostatně. Lépe porozumíte rozdílům mezi těmito dechy.

Břišní dech

Položte si ruce na břicho. Při nádechu ucítíte, jak se břicho zvedá a rozpíná do stran. Při výdechu opět klesne. Několikrát zopakujte.
Tento dech využívá až 60% kapacity plic.

 

Hrudní dech

Položte si ruce na hrudník a opět pozorujte, jak se hrudník zvedá a rozpíná do stran a následně při výdechu klesá. Opět několikrát uopakujte.
Zde je využití kapacity plic jen 30%.

 

Podklíčkový dech

Poslední dech je podklíčkový, který je nejméně znatelný. Ruce nebo prsty si položte nad podklíčky a nadechněte se pouze do poklíčků. Několikrát opakujte.
Tento dech vám bude nejspíše nejméně příjemný, neboť využívá asi jen 10% kapacity plic.

 

Jak na plný jógový dech?

Praktikování plného jógového dechu je relativně jednoduché, jen se ze začátku budete muset více soustředit na jeho provádění. A časem se stane již nedílnou součástí vašeho života 🙂

 

Tajemství plného jógového dechu tkví v tom, že spojíte jednotlivé dechy dohromady:

dech

 

1. Lehněte si pohodlně na záda, nadechněte se do břicha, následně do hrudníku a nakonec do podklíčků.

2. Následně vydechujte z břicha, potom hrudníku a naposledy z podklíčků.

 

Praktikuje se i druhá varianta, kdy je směr výdechu obrácený oproti směru nádechu. Tedy vydechujete nejdříve z podklíčků, následně z hrudníku a nakonec bříška.

Při učení se plného jógového dechu mi velmi pomohlo si představit své tělo jako láhev, kterou postupně naplňuji vodou, tedy dechem.

Nádech: Bříško, hrudník, podklíčky
Výdech: Podklíčky, hrudník, bříško

Při trénování plného jógového dechu si buďte plně vědomi sami sebe a pozorujte, co se děje s vaším tělem.

 

Plný jógový dech pomáhá proti stresu

Při stresu máme tendence dýchat jen povrchově do podklíčků. Tudíž využíváme jen 10% kapacity plic. Proto lidé trpící úzkostmi mají pocit, že se nemohou dodechnout a bojí se, že se udusí. Tento strach z udušení může vyvolat i panickou ataku.

V tuto chvíli, alespoň pro mě, je obrovským pomocníkem a první pomocí plný jógový dech.

 

Jak nám plný jógový dech pomáhá?

  • Naplníte při něm celé plíce vzduchem a tím okysličíte mozek a nervovou soustavu
  • Na správné provedení plného jógového dechu se soustředíte natolik, že zaměstnáte svoji mysl a úzkost nebo panika odezní.

Opakujte minimálně 5x po sobě.

 

Při úzkosti nebo panické atace doporučuji vydechovat pomalu ústy, což uvolní napětí.

 

Za normálních okolností se plný jógový dech dělá pouze nosem. Výdech by měl být vždy klidný, dlouhý a pomalý.

 

Jak se říká:
„Kvalitnímu nádechu předchází kvalitní výdech.“ 😉

 

Pokud vás článek oslovil, budu ráda za vaše označení, že se vám líbil nebo za jeho sdílení 😉 Dostane se díky tomu k lidem, kterým může pomoci. Děkuji 🙂

Čtěte také: